Välj PIM system utefter hur din organisation ser ut.

Innan ni väljer PIM system så kolla vad ni har fötterna. Har ni flera system som hanterar olika typer av data. Har ni ett omodernt CMS eller lagersystem som inte riktigt passar era produkter? Ibland behöver man utgå från det man redan har, men inte helt sällan kan det vara lönsamt att byta ut utdaterad system till nya system som kan hantera flera behov.

Microservices eller Headless API:s
Idag är det moderna att sätta upp PIM system genom microservices och headless API:s. Har ert företag en större och etablerad IT-avdelning med vana av PIM och komplexa processer så kan detta sätt vara en god idé.

Ett modernt PIM system sköter sig nästan självt.
Ett PIM system hanterar och samlar data från olika källor. Det kan handla om automatisk uppdatering av lagersaldo, fraktinformation från fraktbolag, justerade priser från leverantören och mycket mera. Rätt uppsatt kan ett PIM system sköta sig nästan självt. Det säkerställer samtidigt att all information är aktuell och alltid finns tillgänglig för kunder i olika kanaler.

Produktinformation är navet i all modern e-handel
Produktinformation är A och O när det kommer till e-handel. Idag vill kunden ha bra information om produkten innan de köper varan. Det räcker inte med produktnamn och bild länger. Kunder kräver utförliga beskrivningar, instruktioner, mått, recensioner, jämförelser, filmer, ljudfiler, länkar till tillverkaren, alternativa bilder, interaktiva 3D-bilder innan de kommer till ett köpbeslut. Om du inte har tillräckligt med information så är det troligt att den potentiella kunden söker information någon annan stans, troligen genomför också gör affären hos en av dina konkurrenter.

Vilka behov ert företag har när det kommer till PIM system kan var svårt att överblicka. Rekommendationen är att ta hjälp av en konsult som kan göra en riktigt bra genomlysning av er verksamhet och komma fram med en bra behovsanalys.